BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, October 30, 2009

Don't Be Alarmed!

  • Ben Family
    Peter(GT twins)

    Salam.greetings and salutations alike!Lets look at todays spread.One of my earliest collection.Alarm Clocks.Terdapat dalam pelbagai bentuk,warna,design,single key,double key,triple key,dengan handle, tanpa handle,paper dial, enamel dial dan plastik dial. Alarm clock/jam loceng banyak yang made in Germany dengan jenama yang agak biasa di dapati seperti wehrle,kaiser,keinzle,junghans,peter,mauthe dan pelbagai nama german yang lain.Namun yang menjadi pujaan ramai kaki jam loceng sudah tentunya keinzle atau nama manjanya TAM TAM. Cerita disebalik nama TAM TAM ni mengikut Mr.Pong(otai) ialah sebagai marketing strategi untuk menembusi market orang cina, dengan sebutan yang agak mudah(tam-tam) ianya dalam masa yang singkat telah menjadi popular dan laris di pasaran.
    Jam -jam dari scotland juga tidak kurang popularnya.Jenama westclock menjadi pilihan.terdapat dalam pelbagai bentuk, warna dan design.Big Ben family yang agak mudah didapati dikalangan collector.Manakala dari Peranchis ada jenama Jaz,AAA,Rosary, Bayard etc.Kalau dari Jepun sudah tentu seiko,citizen dan seangkatan denganya.Weglia menjadi wakil Italy,Timecal dan Equity dari England.Ingersoll dan Canterbury dari USA.Dari Russia,China,Czech dan negara lain juga ada pelbagai jenama tersendiri.

Wednesday, October 21, 2009

Titik Permulaan.....





Salam.greetings and salutations alike! Membuka bicara, N3 titik permulaan dengan langkah yang paling kanan!
Panjang sangat ker intro? Aduss! cemas sebenarnya.Lagu mana tak cemas,"greenhorn" macam saya ni sudah pasti mencari-cari arah tuju dalam dunia baru blogging ni(walaupun org lain dah lama!)
Nak buat blog pun sudah menjadi satu cabaran, al maklumlah kemahiran IT tidak sehebat mana.Namun demikian berkat dorongan dan tunjuk ajar beberapa individu yang hebat ,"has made this blog and first entry possible,for that, terima kasih tidak terhingga kepada CIK ILYANA yang "direct" blog ini, "OTAI" CIK YATT( u rule!) kerana beri dorongan untuk buat blog dan sudi share ilmu porcelainnya,PUAN AJMAH untuk tunjuk ajar dan nasihat tentang porcelain, bapak-bapak collector, ibu-ibu collector, friends and foes alike.
Sebagai hidangan pertama ,terimalah MADE IN OCCUPIED JAPAN(MIOJ) porcelain items.
Alkisah ceritanya,mengikut empunya diri cik Cathy Anderson( yang banyak collect porcelain items MIOJ), barangan porcelain dari Japan ,circa 1945-1952 sahaja yang mempunyai cop MIOJ dan nama pengeluarnya(e.g Jyoto) pada bahagian bawah setiap item yang dieksport ke luar negeri.Tempoh Masa antara 1945-1952
(selepas perang dunia kedua tamat) adalah singkat dan ini menyebabkan barangan porcelain ini menjadi rebutan dikalangan peminat barangan porcelain dari Japan.
Koleksi saya pun bukan banyak mana pun, cuma ada beberapa items seperti cawan tanpa piring
dengan motif bunga rose,sugarpot dengan motif bunga(apa yek? yatt help!),piring roses, teko sample(heheheh, ada cop sample!) dan Mangkuk bertingkat.
By the way, cawan saya ada extra 4 biji.anybody interested boleh email me.Thats all for N3 sulung kali ini.adios!